Konserwacja silników w czasie postoju

Aby silniki sprawnie pracowały, należy je odpowiednio konserwować i utrzymywać w czystości, a w razie stwierdzenia niedokładności w pracy silnika należy go wyłączyć i zbadać przyczynę niedokładności.

W silnikach prądu stałego największej opieki wymaga komutator. Powinien on być zawsze czysty, a więc nie może być pokryty pyłem metalu lub węgla, który zmieszany z ewentualnie kapiącym na komutator olejem powoduje silne iskrzenie. Komutator można oczyścić, przytykając do niego kawałek drewna pokryty suchą szmatą lub płótnem albo papierem ściernym. Drewno powinno mieć wklęsłość dostosowaną do średnicy komutatora. Izolacja między wycinkowa komutatora musi być wgłębiona ok, 1 mm pod powierzchnię komutatora. Jeżeli wskutek ścierania się tej powierzchni izolacja zacznie się z nią równać, należy izolację starannie wyskrobać specjalnym narzędziem o grubości dostosowanej do grubości izolacji między wycinkowej (patrz rys. 14-6). Mniejsze nierówności komutatora wyrównujemy w czasie pracy silnika przy pomocy drobnoziarnistego papieru ściernego, przyciskanego do gładzonej powierzchni’. Natomiast większe nierówności usuwamy przez przetoczenie komutatora. Przy przetaczaniu należy uważać, aby zbytnio nie osłabić komutatora przez zbyt duże ścinanie wycinków. Po przetoczeniu komutatora należy usunąć izolację międzywycinkową w sposób podany powyżej.

Pierścienie ślizgowe należy również utrzymywać w czystości przecierając je czystą suchą szmatką i lekko smarując czystą wazeliną. Jeśli to nie pomaga, konieczne jest przeszlifowanie pierścieni drobnoziarnistym płótnem lub papierem ściernym.

Zostaw komentarz

Archiwa